بهتون ، موزيسين ناشنوا

هميشه افراد يا كساني هستند كه تاريخ يا فرهنگ يك ملت را عوض كنند.در هنر از اين نوع افراد زياد پيدا ميشود كساني كه با يك اثر يا قطعه هنري اسم خودشونو در تاريخ جاودانه كردند. چه آهنگ سازاني كه با همين قطعات  در طول تاريخ كنسرت داده اند و هميشه افتخار كردند. يكي از افرادي كه در تاريخ هنر اسمش جاودانه است بهتون است كه در ادامه با بخشي از زندگي او آشنا مي شويد.

او يك پيانيست و همچنين و آهنگساز 9 سمفوني ، كنسرتو براي پيانو ، سونات هاي پيانو و كوارتت هاي زهي تبديل شد. آثار او بين دوره سبك كلاسيك ، كه توسط ولفگانگ آمادئوس موتزارت و جوزف هايدن مشخص مي شود و دوره سبك رمانتيك به رهبري فردريك شوپن و فرانتس ليست ، را شامل مي شود و واژگان جديدي از انسان گرايي و روشنگري در موسيقي ايجاد مي كند.



اندكي درباره بتهوون:

 

در اولين بازديد از وين، بتهون 17 ساله براي موزارت اجرا داشت:

موتزارت ، كه آن زمان بزرگترين آهنگساز وين بود ، عموماً تحت تأثير ساير موسيقيدانان قرار نگرفت ، زيرا در استعدادها و موفقيت ها بسيار جلوتر از همتايان خود بود. هيچ كس واقعاً نمي داند در رسيتال چه اتفاقي افتاده است ، اما ظاهراً موتزارت از اتاق بيرون رفته و گفته: "چشمت به او باشد - روزي او به دنيا چيزي مي دهد كه حرفي براي گفتن درباره اش داشته باشند.

 

اجراهاي بداهه نوازي بتهون:

 

يوهان باپتيست كرامر ، يكي از آهنگساز معاصر بتهوون ، به شاگردان خود مي گويد كه اگر بداهه نوازي بتهوون را نشنيده ايد ، بداهه نشنيده ايد.

 

بتهوون از هايدن آموخته است:

 

بتهوون پس از مهاجرت به وين در اوايل 20 سالگي ، از جوزف هايدن ، پدر سمفوني درس مي گرفته است.

 

پيشتازي قطعات پيانو:

 

پيشينيان بتهوون براي ساز هارپسيكورد آهنگسازي كرده بودند ، اما بتهوون تصميم گرفت تلاش خود را بر روي پيانو متمركز كند ، سازي كه تا آن زمان هيچكس قطعه جامعي براي آن ننوشته بود.

 

شيلر شعرهايي براي سمفوني نهم بتهوون ارائه كرد:

 

شيلر ، فيلسوف برجسته آلماني ، شعر An die Freude (قصيده شادي) را در سال 1786 منتشر كرد. بتهوون اين شعر را براي اوج باشكوه سمفوني شماره 9 خود در D Minor ، كه اولين بار در سال 1824 اجرا شد ، اقتباس كرد.

 

او مشهورترين آثار خود را پس از ناشنوايي ساخت:

 

در نتيجه كاهش شنوايي ، بتهوون از كارگرداني و اجرا منصرف شد تا بر آهنگسازي خود تمركز كند. قطعاتي كه امروزه بسيار مشهور شده اند، او پس از ناشنوايي ساخت.

 

خلاقيتهاي بتهوون در ساخت و اجراي قطعات موسيقي:

Archduke Trio

اين آخرين قطعه اي بود كه بتهوون به دليل بدتر شدن ناشنوايي در ملاء عام اجرا و آن را به بزرگترين حامي خود تقديم كرد. اولين حركت شادي آور را دارند ، اما حركت آرام يكي از دوست داشتني ترين آنها است.

 

كنسرتوي سه گانه

اين را شايد بتوان يكي از دو قطعه بتهوون دانست كه مورد غفلت قرار گرفته است. او آن را براي دوستان خود نوشت ، بنابراين قسمت پيانو - كه توسط ارك دوك رودولف اجرا مي شود - پيچيده نيست ولي ويولن سل داراي سخت ترين قسمت است ، زيرا توسط يك حرفه اي اجرا مي شود. موومان آهسته زيبايي عميقي به آن بخشيده.

 

كُر فانتازيا (Choral Fantasia)

 

اين كار بتهون نيز مانند كنسرتوي سه گانه - ناديده گرفته مي شود. اين قطعه با اجراي انفرادي پيانو شروع مي شود ، سپس اركستر وارد مي شود ، سپس گروه كر و تكنوازها. در اولين اجراي اين اثر، بتهوون خودش براي آن بداهه نوازي كرد.

سونات ويولن كرويتزر (Kreutzer Violin Sonata)

آغازي براي ويولن انفرادي با دوبار توقف در هر چهار سيم. اين اثر طولاني ترين و پيچيده ترين سونات از 10 سونات ويولن بتهوون است كه به عنوان قله سوناتهاي ويولن در نظر گرفته مي شود. در اولين اجرا، بتهوون پيانو مي نواخت و ويولن نواز جورج بريج تاور اين قطعه را بدون مطالعه قبلي اجرا كرد، زيرا بتهوون آن را دقيقاً شب قبل به پايان رسانده بود.

 

كنسرتوي ويولن

بتهوون تنها يك كنسرتو براي ويولن نوشت. آغاز آن با چهار ضربه نرم روي تمپاني است كه درست در همان ابتدا صداي جديدي ايجاد مي كند. موومان آهسته يكي از زيباترين قسمت ها در رپرتوار است. برامز كنسرتوي ويولن خود را كاملاً از روي اين كنسرتو الگوبرداري كرد.

 

گام بعدي:

شما درباره اين موسيقيدان بزرگ و خلاقيت او چه چيزهايي مي دانيد؟ اجراي كداميك از قطعاتي كه او ساخته را ديده يا حتي خودتان اجرا كرده ايد؟ و اگر به فكر اين افتاده ايد كه يادگيري پيانو را آغاز كنيد، پيشنهاد مي كنيم همين حالا با ماژورين همراه شويد. "ماژورين، كمكت مي كنه!

 



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.